m_MeHMeT_t
Yaş : 32
Kayıt tarihi : 11/07/08
Mesaj Sayısı : 304
Nerden : PaRiS 44
Lakap :
|
Konu: SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI (EDEBİYATI CEDİDE) Salı Ocak 20, 2009 2:55 pm |
|
|
________________________________________ • Servet-i Fünun, daha önce Ahmet İhsan tarafından çıkarılan bir fen dergisidir. Recaizade, 1895 sonlarında derginin başına Tevfik Fikret’i getirir. Tanzimat’la birlikte başlayan edebiyatı Avrupa ruhu ve tekniği içinde yenileştirme hareketi, 1896-1901 yılları arasında, Servet-i Fünun dergisi etrafinda, Recaizade önderliginde toplanan yeni nesille ikinci bir hamle yapmıştır. • Servet-i Fünun edebiyatı 1896-1901 yılları arasında filizlenen ve biten bir edebiyattır. • Yaşça da birbirine yakın kişiler,ortak bir duyarlılıkla ve üslupta birleşirler.Recaizade Mahmut Ekrem’in çabasıyla bu gençler Servet-i Fünun dergisi çevresinde toplanmıştır. • Dergi ,Hüseyin Cahit’in P.Lacombe adlı Fransız yazarından çevirdiği edebiyat ve hukuk yazısında 1789 Fransız devriminin sözü geçmesi nedeniyle kapatılıncaya kadar bu edebiyatın sözcülüğünü yapmayı sürdürür. • Derginin kapatılması Servet-i Fünun edebiyatın da bitişidir. • Bu dönemde gazetenin yerini dergiler almıştır: Servet-i Fünun, Malûmat, Mektep, Mütalâa, Hazine-i Fünun, Resimli Gazete...
Servet-İ Fünun Edebiyatının Özellikleri • Tanzimat dönemimdeki kanun ,hak ,adalet,gibi kavramlar bu dönemde terk edildi. • İstibdat döneminin etkisi ve kişilikleri nedeniyle toplumsal konular yerine aşk , üzüntü,tabiat güzellikleri ,karamsarlık, şahsi hayaller ve melankoli konularını işler. • Fransız edebiyatını örnek aldılar, edebiyata Avrupai bir nitelik kazandırmışlardır. • Dil ağır ve süslüdür. Arapça ve Farsça kelimelere yeniden itibar edilmeye başlandı. • Şiirde aruz veznini kullanmışlardır. • Beyit bütünlüğü yerine konu bütünlüğü sağlanmıştır. Nazmı nesre yaklaştırmıştır. • Şiirin konusunu genişletmişlerdir. • Kafiye kulak içindir, görüşünü savunmuşlardır. • Hikâye ve romanda başarılı örnekler verilirken tiyatroda gerileme olmuştur. • Bu dönem sanatçıları toplumdan kopuktur. Oluşturulan edebiyata salon edebiyatı denmiştir. • Şiirde biçim yeniliğine gidilmiş ve batı şiirinden alınmış sone, terza-rima gibi yeni biçimler kullanılmıştır. • Düzyazıda en başarılı türler roman ve öyküdür. • Bu dönem eserlerinde olaylar İstanbul dışına taşmaz, İstanbul’un içinde gerçekleşir. Yazar gözlemini ve yarattığı yaşamları İstanbul’a sınırlı tutar. • Kahramanlar okumuş, seçkin, sanatsever, alafranga ve rahat kişilerdir. • Roman tekniği gelişerek okuru eğitme tutumundan vazgeçilir. Yazar eserde değildir. Eserlerde kişiler kendi dilleri ve dünya görüşleriyle yaşarlar. • Roman ve öykü konuları hayalden değil, gözlem olanakları içine giren yaşamdan alır. • Roman ve öyküde ruh çözümlemelerine önem verilir; böylece edebiyatımız insana doğru bir gelişme kazandırır. • Edebiyat tarihi ve felsefe alanında hiçbir çalışma yoktur. • Romanda realizmden, şiirde parnasizm ve sembolizmden etkilenmişlerdir. Servet-i Fünun Dönemi Şiir: • Bu dönem şairleri parnasizmin etkisiyle şiirde biçim mükemmelliğine büyük önem vermişlerdir. • Sanat için sanat görüşüyle şiiri ideolojik bir anlatım yolu olmaktan çıkarmışlardır. • İlk kez batı şiirinden alınmış sone, terza-rima, ikili, triyole gibi yeni biçimler kullanılmıştır. • Aruzu şiirin vazgeçilmez bir ahenk unsuru olarak görmüşler. Aruzu Türkçe ye kolaylıkla uygulamışlardır. • Servet-i Fünuncular özellikle serbest müstezat nazım şeklini kullanmışlardır. • Şiirde kişisel konular ve doğa betimlemeleri sıkça işlenmiştir, sosyal konulardan uzak durulmuştur.
Servet-i Fünun Dönemi Roman ve Hikâye • Servet-i Fünun’un en başarılı olduğu türlerden biri romandır. • Bu dönem romanlarında realizmin etkisi görülmektedir • Sanatçıların yaşadıkları çevreyi esere yansıtması ve gözleme yer vermesi sonucunda roman konularının hepsi İstanbul’da geçer. • Romanlarında yabancı kelimeler ve tamlamalarla yüklü bir dil kullanmaları, eserlerin geniş halk kitlelerince okunmasına engel olmuştur. • Hikâyeler de ise dil daha sadedir ve konular İstanbul dışından da alınmıştır.
Servet-i Fünun Dönemi Tiyatro • Tiyatro ile ilgili hiç de başarılı eserler verememişlerdir. Bunun nedeni dil anlayışları ve tiyatrolarını icra edebilecekleri bir tiyatro göremeyişlerindendir.
Servet-i Fünun Dönemi Eleştiri (Edebi Tenkit) • Edebi tenkit bu dönem gelişmiş en önemli türlerdendir. • Özellikle Hüseyin Cahit siyasi yazılarıyla şimşekleri üzerine çekmiş hatta Fransızca’dan çevirdiği “Edebiyat ve Hukuk” adlı makalesiyle Servet-i Fünun dergisinin kapanmasına ve Sevet-i Fünun Edebiyatının bitmesine neden olmuştur. |
|