m_MeHMeT_t
Yaş : 32
Kayıt tarihi : 11/07/08
Mesaj Sayısı : 304
Nerden : PaRiS 44
Lakap :
|
Konu: Dil ve AnLAtım 1. ünite ders notları (kaynak) Cuma Eyl. 12, 2008 10:03 pm |
|
|
ÜNİTE I
METİNLERİN SINIFLANDIRILMASI
BU BÖLÜMÜN AMAÇLARI Bu ünitenin sonunda; Metinleri sınıflandıracak, Öğretici metinlerin özelliklerini belirleyecek, Sanat metinlerinin özelliklerini kavrayacak, Öğretici metinler ile sanat metinleri arasındaki farkları öğreneceksiniz.
NASIL ÇALIŞMALIYIZ? 1. Bilmediğiniz sözcük ve kavramların anlamlarını sözlüğe bakmadan önce metinden tahmin ediniz. Daha sonra sözcüklerin açıklamasını okuyun. 2. Örnek metni veya metin parçasını dikkatlice okuyup anlatılmak istenen duygu ve düşünceleri kavramaya çalışınız. 3. Konu içinde size yöneltilen soruları yanıtlayınız. 4. Uyarıları dikkatle okuyun, gerekiyorsa yazınız. 5. Yazar, eser adını ve önemli kavramları yazarak çalışınız. 6. İncelediğiniz metin türü ile ilgili başka yazıları da okuyarak öğrendiğiniz bilgileri değerlendiriniz. 7. Daha geniş bilgi için ansiklopediden, edebiyat tarihinden ve İnternet'ten yararlanınız.
METİNLERİN SINIFLANDIRILMASI Metinler gerçeklikle ilişkileri, anlatım biçimleri, işlevleri ve yazılış amaçlarına göre öncelikle sanat metinleri ve öğretici metinler olarak iki gruba ayrılır.
I.SANAT METİNLERİ
Sanat metinleri, gerçeklerin sanatçının hayal, duygu ve düşünce dünyasında yeniden yorumlanması ve şekillenmesiyle meydana gelir. Sanat metinlerine edebî metinler de denir. Bu metinlerde estetik ön plandadır. Sezdirmek ve hissettirmek esastır. Her okunduğunda yeniden yorumlanmaya açıktır. Edebiyat biliminin içerisinde yer alır.
Sanat metinleri kendi içerisinde: A. Şiir (coşku ve heyecanı dile getiren metinler) B. Olay çevresinde oluşan edebî metinler olarak iki gruba ayrılır.
A. Şiir (coşku ve heyecanı dile getiren metinler): Duyguları, izlenimleri, coşkuları dilsel bir anlatım içinde ve özellikle dizeler hâlindeki ritimlerle, uyumlarla ve imgelerle açıklayan metinlerdir.
B. Olay Çevresinde Oluşan Edebî Metinler: -Kurmacanın (hayal ürünü) imkânlarından yararlanır. -Yoruma dayanır. -Bir olay örgüsü vardır. -Olay örgüsü hayalî olarak düzenlenir. -Kişi, zaman, mekân gibi ögeler yer alır. -İnsana özgü soyut durumlar somutlaştırılır.
Olay çevresinde oluşan edebî metinler:
1. Anlatmaya bağlı edebî metinler 2. Göstermeye bağlı edebî metinler olarak iki gruba ayrılır.
Anlatmaya bağlı edebî metinler ve göstermeye bağlı edebî metinler arasındaki en büyük fark; birisinin anlatmaya ve okumaya diğerinin ise göstermeye ve seyretmeye bağlı olmasıdır. 1. Anlatmaya Bağlı Edebî Metinler a. Destan b. Masal c. Halk hikâyesi d. Mesnevi e. Manzum hikâye f. Hikâye g. Roman
2. Göstermeye Bağlı Edebî Metinler; a. Geleneksel Türk tiyatrosu (Orta oyunu, Karagöz, köy tiyatrosu) b. Modern Türk tiyatrosu (komedi, dram, trajedi) olarak gruplara ayrılır.
II. ÖĞRETİCİ METİNLER Öğretici metinlerde amaç gerçeğin yeniden yorumlanması değil olduğu gibi anlatılmasıdır. Önemli olan okuyucuya bilgi vermek ya da bilgiyi paylaşmaktır. Bu nedenle öğre tici metinlerde ifadeler açık ve nettir. Her okunduğunda farklı yorumlanmaz.
Öğretici metinler; 1. Tarihî metinler (tarihî konuları anlatan ve belgelere dayanan metinler) 2. Felsefî metinler ( felsefî konuları anlatan metinler) 3. Bilimsel metinler (bilimsel gelişmeleri anlatan metinler) 4. Gazete çevresinde gelişen metinler (makale, deneme, sohbet, fıkra, eleştiri, haber yazısı, röportaj vb.) 5. Kişisel hayatı konu alan metinler (anı, mektup, günlük, gezi yazısı, biyografi, oto biyografi vb.) olarak gruplandırılır. Bu öğretici metinler içerisinde edebiyatın ilgilendiği edebî metin türleri "gazete çevresinde gelişen metinler" ve "kişisel hayatı konu alan metinler" içerisinde yer almaktadır. |
|